Fotograf: primært Harald Nissen. Optaget på 16mm, affotograferet til camcorder af Erhard Jensen og Christian Nissen, i enkelte tilfælde på VHS af John Duurloo. Digitaliseret af Jakob Jensen med Elgato EyeTv Hybrid.
Indhold del 1
- 1929: “Soldaterløjer”, Harald Nissen genindkaldt på Trekroner, permission på Hattensens Alle 2
- 1930: Falkensteen
- 1930: Tur til Flensborg, Harald & Gudrun & Tholstrups
- 1932: Hellebæk, Bobakken
- 1933: Hellebæk, Nete læser højt på taget af tennisbaneskur, der hænges i gelænderet på broen, børn i Rytterhusets have.
- 1935: Stabelafløbning på Helsingør Skibsværft 10. august
- 1936: Prices hus, der blæses sæbebobler
- 1936: Nellie og Jane på stranden ved Rytterhuset
- 1937: Indvielsen af Storstrømsbroen 26 september
- 1937: Dagløkke, Gudrun, Ludvig, Olga, Ida. Ford V8 med børn i bagerummet
- 1938: Ludwig Nissen med børnebørn på stranden
- 1938: Aarhus havn, kakerlaktur, den gamle kakerlakbil
- 1938: Tur med ny kakkerlakbil til Tholstrups i Hornbæk
- 1938: Strand- og vandliv i farver
- 1938: Prices hus, Rytterhuset, Otto Kaalund-Jørgensen med flere
-
Til del 2
1929: “Soldaterløjer”, Harald Nissen genindkaldt på Trekroner, permission på Hattensens Alle 2
1930: Falkensteen
Familien Nissen på besøg kort efter Aage og Valborg Lawaetz’ bryllup (29. marts 1930).
1930: Harald og Gudrun Nissen, tur til Flensborg med Tholstrups
Harald og Gudrun Nissen, tur til Flensborg med Tholstrups, glimt af Storegade 34. Hagenbecks Zoo i Hamborg, pinguiner, giraf, geder, løver, hvalros og dinosaurus. Flensborg Fjord. Karin og Annelise Tholstrup.
Muligvis aug-sept 1931.
1932: Bobakken 2
Bobakken: Haven, Gudrun Nissen i liggestol, Helge Frederiksen og Lotte, der skriver. Ludvig på barnepiges arm. Mors ben og bukser. Bodil og Volle (Volmer) Gyth, Christian Nissen.
1933: Hellebæk, Nete læser højt på taget af tennisbaneskur, der hænges i gelænderet på broen, børn i Rytterhusets have.
Tennisbane, Harald vander; børn på skurets tag, Nete læser højt for os. Ditter og Else Hassel, Gudrun Halberg, Christian. Ditter og Helge. Lotte. Broen, familie og venner hænger på rækværket, Erik fotograferer og sprøjter med vand. Rytterhus, børn i haven
1935: Stabelafløbning, Cap des Palmes, på Helsingør Skibsværft 10. august
Om Cap des Palmes:
Built as a reefer (køleskib)-passenger vessel (bananskib) by Helsingörs Jernskib & Maskinbygger A/S, in Helsingör, Denmark for Cie. de Navigation Fraissinet, Marseilles, France. Launched under the name CAP DES PALMES. Tonnage 3.082 gross 2.068 net, 1.950 dwt., dim. 100.38 x 13.41 x 5.23m. (draught). One 9-cyl. Burmeister & Wain 2SA. diesel engine 4.500hp. speed 17.7 knots. Passenger accommodation for 12 passengers. 1935 Delivered to owners.
Used in the trade from Marseilles to Senegal, French-Guinea, Sierra Leone, Ivory Coast-Dahomey, Nigeria and Cameroon, return voyage with mostly bananas and other tropical fruits.
09 November 1940 captured off Libreville, Gabon by the Free French warship COMMANDANT DOMINE. Fitted out as an armed Free French patrol ship at Durban, and got her armament in the U.S.A. of 2 – 90mm guns in 1941. After she was armed, sent to the Pacific and arrived Papeete on 11 October 1941. She transported passengers and supplies between San Francisco and Sydney via Papeete until October 1942. Then taken over by the British Ministry of War Transport, and entered the Mere Island Navy yard as San Francisco for refit as a auxiliary cruiser, rearmed with 2 – 6 inch, 12 – 20mm AA guns and 6 – 21 inch torpedo tubes, and four depth charge throwers. From March to August 1943 she escorted U.S. convoys in the Pacific, then served with the U.S. Third Fleet in the Guadalcanal area until July 1943. 1944 Returned to Fraissinet.
1957 Sold to Cie Mar. Agrumes, French, renamed BANORA.
1963 Sold to Societe Marocaine de Navigation. Frutiere, Morocco, not renamed.
On a voyage from Casablanca to Hamburg, loaded with citrus fruit, she sprang a leak during bad weather on 18 November 1965, after which her engine room flooded in a position off Cape Finisterre, Spain. She was taken in tow, but due to a serious list her master and 35 crew members abandoned her. The BANORA was towed to Camarinas, but broke her anchor and grounded off Punta del Guerno, south of Cape Villano the next day. She was abandoned the next day.
Fra shipstamps.co.uk
1936: Prices hus, Nellie, Jane, Christian, Ludvig og Gudrun blæser sæbebobler
Advarsel: indeholder sekvens hvor børn lærer at ryge.
1936: Stranden, Nellie, Jane, Lotte m.fl. Solnedgang over badehuset
1937: indvielse af Storstrømsbroen 26. september
Sejltur langs broen fra Falster til Masnedø med færgen. Indvielsen filmet på Sjællandssiden. Gåtur over broen sydpå.
1937: Dagløkke, Gudrun, Ludvig, Olga, Ida. Ford V8 med børn i bagerummet
Dagløkke, fhv. farvefilm (rød film), Gudrun, Ludvig, Olga, Ida.
1938 måske, Moltkesvej, Ford V 8 med børn i bagagerummet
1938: Ludwig Nissen på stranden med børn i trøjer, fætre og Nellie og Jane. Ludwig Nissen uddeler 10-ører
1938: Aarhus havn, kakerlaktur, den gamle kakerlakbil
Aarhus havn. Hilmer, Gudrun, Lotte (der giver sin mor et dask fordi hun laver en tårevædet afskedsscene), Mater, Birgit Bagner, Olga, Erik, Eva, Uldall. Skib til København? Afsked.
Kakerlaktur, hvor? Station, den gamle kakerlakbil (så er det måske før 1937?). Panker, Tippe, Erik
1938: Tur i Buick med unger, besøg hos Tholstrups, 1938 I
Lauritz Tholstrup og Inger Tholstrup (Bay) og børn. Else, Henrik i rullestol. Fru Uldall
1938: Stranden, Hellebæk, Bedstemor og -far, Jane, vandmølle, joller og kajakker
1938: Prices hus, Rytterhuset
(Grønlig farvefilm) Otto med Nellie og Jane og andre børn i Prices have. Rytterhuset, Ingeborg med to hunde på broen.