Vi så, at en tonearts seks dur- og mol-akkorder, »de seks bedste venner«, har et godt sammenhold i kvintcirklen:
I forrige afsnit så vi nogle sange, der udelukkende brugte hovedtreklangene (C, F og G i C-dur). Eksempler på sange, der også bruger akkorderne på den anden side af kvintcirklen, er Sebastians »Anemonesangen«, Alberte Windings »Lyse nætter«, Lars Lilholts »Kald det kærlighed«, Bob Dylans »The Times They Are A-Changin’«, Harry Styles’ »Sign Of The Times«, samt de mange sange, der bruger »Let It Be-« (fx C-G-Am-F) og »Vamp«-rundgangene.
De akkorder, der ligger over for hinanden i kvintcirklen, har to toner til fælles, og betegnes derfor parallelakkorder, her i C-dur:
I kvintcirklen med funktioner er det sådan:
Funktionerne er:
Note: Nogle af akkorderne kan dog optræde i andre roller, for en akkords funktion er ikke absolut, den afhænger af, hvilken forbindelse, akkorden indgår i. Det vil ikke blive berørt i dette kursus. Se fx Jens Brincker og Inge Bruland: Musiklære og musikalsk analyse. Bind 2: Harmoni.