En meget brugt akkordrundgang med hovedfunktionerne og en enkelt parallel er T-Tp-S-D, eller C-Am-F-G i C-dur, for eksempel:
Denne rundgang kaldes »1950’er-akkordrundgangen«, fordi den ses i mange numre fra den tid som Ben E. Kings »Stand By Me«, »Please Mr. Postman« med The Marvelettes og de fleste Doo-Wop-numre. I nyere tid ses den i Justin Biebers »Baby«.
I jazzprægede stilarter udvider man ofte disse fire akkorder til fir/femklange og erstatter subdominanten med dens parallel:
I denne I-vi-ii-V-rundgang ligger akkordernes grundtoner i kvintafstand, det giver en lille kvintskridtssekvens, som man kan man godt lide i jazz:
Rundgangen er er meget brugt i jazz og jazzinspireret pop/r&b, og den har sit eget navn: Vamp. Over denne vamp kan man blandt andet synge sangene »Æblemand«, »I Like the Flowers« og »Hvem har malet himlen blå«. Se en variation over vamp i afsnittet om dominantkæder og under den ufuldkomne dominant.