Indholdsfortegnelse Tilbage Videre Ufuldkommen dominant, Ufuldkommen dominant-tegn

Ufuldkommen dominant, Ufuldkommen dominant-tegn – dominant uden grundtone

På en durskalas 7. trin har man akkorden Hdim. Hdims toner er de samme som de tre øverste toner af en G7-akkord:

G7_og_Hdim

En dim-akkord kan derfor bruges som dominant, den er disharmonisk og har to ledetoner ligesom dominanten, og ledetonen er i bassen, så den er effektiv som dominant:

Hdim-C

Denne dominant uden grundtone hedder en ufuldkommen dominant, og forkortes Ufuldkommen dominant-tegn. Da et D med skråstreg ikke findes i gængse skrifttyper kan Đ bruges.

Dim7-akkorden

En dim7-akkord er det øverste af en dominant udvidet med lille none, her G7b9 og Hdim7:

G7b9_og_Hdim7

»Kajs sang«

I »Kajs Sang« fra Kaj og Andrea ses en ufuldkommen dominant som den anden akkord, Hdim, der er er det øverste af en G7, bidominant til Cm:

Node

Den bagvedliggende akkordrækkefølge, Bb-G7-Cm-F, er en Vamp.

I trediesidste takt ser vi akkorden Edim, den er det øverste af en C7-akkord, som er vekseldominanten; så Edim er ufuldkommen vekseldominant.

Alicia Keys: »If I Ain’t Got You«

I »If I Ain’t Got You« optræder en ufuldkommen dominant som bidominant til subdominantparallellen (Am7) på samme måde som i »Kajs sang«, men nu som septimakkord, dim7:

Node

G#dim7 er en forkortet version af E7b9, så den bagvedliggende akkordrækkefølge, G-E-Am-D, er den samme vamp som i »Kajs sang«. I dette tilfælde kommer vampen først i den klassiske udgave, G-Em-Am-D og så med variationen med G#dim7 som ufuldkommen bidominant til Am7, subdominantparallellen.