Indholdsfortegnelse Tilbage Videre Tritonussubstitution, D7(trit), Tritonussubstitution

I en dominant er det i høj grad det ustabile tritonus-interval og ledetonerne, der giver den dominantiske effekt, her tonerne h og f i en G7-akkord: 

G7 til C-dominanteffekten

Hvis vi altererer akkorden med en sænket none, får vi tre ledetoner:

G7b9-C

De samme tre ledtoner og dermed samme dominantiske effekt findes i en Db7-akkord, så den kan erstatte G7 som dominant: 

Db7-C

Der er en tritonus, forstørret kvart/formindsket kvint, mellem g og des, derfor siger man at Db7 er tritonus-erstatning for G7, eller tritonussubstitution. I funktionsharmonikken betegner man den D7(trit), eller som en ufuldkommen dominant med sænket none og sænket kvint i bassen, Tritonussubstitution.

Man kan se akkorder i tritonus-afstand i kvintcirklen: de står modsat hinanden i kvintcirklen: 

Tritonus i kvintcirklen

»Satin Doll« (Ellington/Strayhorn)

Et eksempel på tritonussubstitution er »Satin Doll« i A-stykket, hvor dominanten G7 er erstattet af Db7 i takt 7. Faktisk er det hele II-V-vendingen Dm7-G7, der tritonuserstattes af Abm7-Db7, som er en I-V-vending i Ges-dur: 

Satin Doll 1.png

Satin Doll 2.png

Så tritonus-erstatning kan ses som en variation af den kvintbaserede jazzharmonik, som II-V-I-vendingen og vampen er en del af. I øvrigt er hele harmonikken her i A stykket bygget op over II-V-vendinger, der rykkes rundt.