Indholdsfortegnelse Tilbage Videre Til øvelser Hovedfunktionerne, T, S og D, i dur

Når man laver musik med en dur/mol-skala, kan man danne syv treklange med skalaens toner. I C-dur er det:

*

Node

(* Disse og følgende akkorder er i omvendinger jvf. Akkordrundgange )

Disse syv akkorder er meget brugt, når man skal lave en sang. De første seks akkorder, dur- og mol-akkorderne, ligger sammen i kvintcirklen således:

Node

Disse »seks bedste venner« bruges for eksempel i Bob Dylans »The Times They Are A-changing« og i Sebastians »Anemonesangen«. Hdim er dog ikke helt udenfor, for den er det øverste af en G7-akkord, som ofte bruges (se senere om den ufuldkomne dominant).

Som fundament for mange numre er hovedtreklangene, det er akkorderne på en tonearts trin I, IV og V, her i C-dur:

Hovedtreklangene i C-dur: C, F og G

Node

De tre akkorder kaldes hovedtreklangene på grund af deres centrale betydning i en toneart; det er en dur-skalas dur-akkorder, de indeholder tilsammen alle skalaens toner, så de er udgangspunktet, når man vil lægge akkorder til en sang. Sange, der bruger de tre hovedakkorder, er for eksempel »Østre Gasværk« med Kim Larsen, »Black or White« med Michael Jackson, »Three Little Birds« med Bob Marley, »Jonathan« med Back to Back (verset), »Marken er mejet«, »Mads Doss« og mange andre gamle sange.

De tre akkorder har nogle navne, som beskriver deres funktion i en toneart:

I C-dur ligger funktionerne således i kvintcirklen:

Node

For alle tonearter gælder det:

Node Dominanten, D, står et skridt med uret i kvintcirklen i forhold til tonika.

Node Subdominanten, S, står et skridt mod uret i kvintcirklen i forhold til tonika.