Indholdsfortegnelse Tilbage Fem/seksklange og alterationer

En femklang består af fem toner, for eksempel:

Hvis der er seks toner i en akkord, er det en seksklang etc. Ud over at udvide en akkord, kan man også hæve eller sænke visse akkord­toner, en sådan ændring hedder en alteration. For mere om højtopbyggede akkorder, forskellige typer udvidelser og alterationer, se for eksempel Jens Westergård Madsen: »Lærebog i jazzimprovisation« eller Wiki: Jazz Chords.

Man bruger følgende principper for becifringer:

I det følgende bringes nogle almindelige udvidelser og alterationer; de er skrevet op både stablet i tertser og som man typisk ville spille dem på klaver.

Udvidelser og alterationer af dur-7-akkorden

Dur-7-akkorden kan udvides på mange måder. En alteration er, når en akkord­tone er ændret ved hævning eller sænkning. Det er primært en dur-7-akkord i dominantisk funktion, hvor toner altereres for at skabe yderligere spænding.

7#5 (aug7)

C7#5 er som navnet siger en dur-7-akkord med hævet kvint. Ses for eksempel som optaktsakkord til »Summertime«:

7b9

Dur-9-akkord med lille none er en hyppig alteration. Læg mærke til, at akkordens øverste fire toner udgør en dim7-akkord:

7#9/7b10

Dur-7-akkord kan udvides med forstørret none, #9. I virkeligheden er #9’eren en lille terts, b10, så akkorden har både dur- og mol-terts, og den bruges ofte i bluespræget musik. For at slippe for at skulle bruge opløsningstegn for den store terts, noterer man den lille terts som forstørret none. Man vil som regel undlade at spille kvinten og lægge den lille terts øverst for at give den rigtige #9-virkning – sådan som Jimi Hendrix også gør på guitar i fx »Foxy Lady«:

For mere om denne spændende akkord, se Wiki: Dominant seventh sharp ninth chord.

13

13’eren er samme tone som 6’eren, men 13 indikerer, at de andre ulige intervaller under er med (undtagen 11’eren). Her er den uden kvint:

b13

b13 er samme tone som den forstørrede kvint, så man kunne også skrive fx C9#5:

Udvidelser og alterationer af dur-maj7-akkorden Pil op

Cmaj13(#11)

Denne akkord kan opfattes som en maj7-akkord, der udvides med en D-dur-akkord – en dejlig slutakkord i et jazz- eller Disney-nummer: