Indholdsfortegnelse Tilbage Videre Til øvelser Dominantforudholdsakkorder, Node og Node

En ofte brugt effekt ved kadencer (afslutninger, enten lokale afrundinger undervejs eller til allersidst) er at have et dominantforudhold. Det vil sige at man lidt drillende spiller dominantens kvart i stedet for tertsen, for derefter langt om længe at bringe tertsen. På den led trækker man spændingen lidt ud. Det kan gøres på forskellige måder:

Kvart-kvint-forudhold

Node

Dette forudhold hedder kvart-kvint-forudhold fordi der er en kvart og en kvint fra akkordens grundtone (g) op til akkordens andre toner (c og d). Dominantkvart-kvint-forudhold forkortes Node.

Forudhold kommer ofte til sidst i en sang, et eksempel på kvart-kvint-forudhold brugt på denne måde er slutningen af »Danmark nu blunder den lyse nat«:

Node

(En sus4-akkord er ikke nødvendigvis en dominant-forudholdsakkord, men den er det når den optræder som her: betonet og efterfulgt af en »rigtig« dominant.)

Kvart-sekst-forudhold

Et andet forudhold er kvart-sekst-forudholdet. Ud over kvart i stedet for terts har man også sekst i stedet for kvint i forudholdet, før den »rigtige« dominant kommer.

Becifringsmæssigt noteres akkorden som »tonika« med kvint i bassen. Her er den tonale kadence med kvart-sekst-forudhold:

Node

Akkorden C med g i bassen er altså ikke en tonika med kvint i bassen, men en dominant med forudhold. Dominantkvart-sekst-forudhold forkortes Node.

Et eksempel på kvartsekst-forudhold i dur findes i slutningen på »Mary Boy Chile«:

Node

I mol ser vi kvart-sekst-forudhold, der opløses til dominanten, i slutningen af broen i ABBA’s »Gimme! Gimme! Gimme! (A Man After Midnight)« (1974), det er en klassisk måde at lægge op til omkvædet på:

Node

11’er-forudhold

En variation af dominant-forudholdet er 11’er-akkorden, hvor forudholdet ikke nødvendigvis opløses – her er 11’eren uden kvint:

Node

Denne 11’er-akkord kan becifres på to måder, G11 (eller 11-5) og F/G; se nærmere om variationer af 11’er-akkorden.

11’er-akkorden i dominantisk funktion ser man mest i pop/rock-musikken, og ofte uden at forudholdet opløses, for eksempel i Stevie Wonders »Signed, Sealed, Delivered I'm Yours«:

Signed, Sealed, Delivered D11.png

Et andet eksempel er Michael Jacksons »Heal the World«:

Heal the World D11.png

I rock/pop er der således ikke nødvendigvis tale om, at man bruger dominantforudhold i klassiske forstand. De følgende øvelser omhandler kun Node- og Node-forudhold.